Monday, June 6, 2011

Review: Memoir Anak Setinggan


Memoir Anak SetingganMemoir Anak Setinggan by M.S. Anuar Mahmod

My rating: 4 of 5 stars


Sama. Iras-iras. Hampir persis. Begitulah kehebatan cerita yang dibawa oleh M.S Anuar Mahmod ini hampir serupa dengan cerita kawasan perkampungan setinggan berdekatan rumah saya. Membacanya, seolah-olah mengingatkan saya tentang suka, duka, manis, pahit dan segala kenangan mengenai 'tapak' kawasan perkampungan setinggan tersebut yang kini dibangunkan perumahan pangsapuri. Ada juga sebahagian kawasan tersebut yang dibiarkan sepi. Bersemak. Kosong. Tidak berpenghuni.

Jalan cerita yang tersusun dan menarik membuatkan saya terus baca dan baca dan habis membaca. Isinya memang cukup baik. Mesejnya pula sungguh bagus. Pengajarannya pula sungguh bermanfaat. Bagi saya, penulis telah 100% berjaya membawa pembaca ke dalam watak yang diceritakannya. Saya berjaya menyelami kehidupan dan perasaan seorang penduduk setinggan. Tahniah!



View all my reviews

No comments:

Post a Comment