Saturday, November 19, 2011

Review: Amerika


Amerika
Amerika by Ridhwan Saidi

My rating: 4 of 5 stars



Pelik. Kagum. Kecewa. Empat.

Pelik. Aku hairan dan penuh dengan persoalan mengenai kulit buku ini, sehinggalah apabila selesai membacanya saya faham satu persatu gambar yang tertera di hadapan buku — strawberry, brokoli, lipas.

Kagum. Saya kagum bagaimana Ridhwan Saidi boleh memuatkan cerita mengenai kota (kotor) Kuala Lumpur hanya dalam satu buku Amerika. Mana tahu mungkin cerita yang yang ditulis juga ada berlaku di Sungai Buloh, Puncak Perdana, Shah Alam mahupun mana-mana jua pelusuk di Bolehland.

Kecewa. Aku kecewa sebab saya menjangkakan buku ini ditulis lebih panjang dengan cerita-cerita yang pedas dan sinis supaya bila saya selak muka surat terkahir — aku puas.

Empat. Empat? Ya, empat bintang dari saya. Aku suka buku ini. Saya, aku, saya, aku. Kenapa? Hai bacalah dulu!



View all my reviews

Thursday, October 27, 2011

Review: Twilight


Twilight
Twilight by Stephenie Meyer

My rating: 3 of 5 stars



Yes, it was nicely written. But I feel that three star is quite enough for this book. Perhaps because I have watched the movie first before read the book. Like a friend of mine said to me "The movie spoiled the book', and I was kinda reading this book with half-hearted. Pity me. I should read this book first before watch the movie, like what I usually did. However, the conclusion that I can make for this book is:

Isabella Swan is my imaginary girlfriend :D



View all my reviews

Monday, October 3, 2011

Review: Malaysian Politicians Say the Darndest Things


Malaysian Politicians Say the Darndest Things
Malaysian Politicians Say the Darndest Things by Amir Muhammad

My rating: 3 of 5 stars



"They told the ACA (Anti-Corruption Agency) that I have a house in Australia. But they are wrong that I actually have two houses there."

MIC chief S. Samy Vellu, referring to rumors spread by his enemies about his personal wealth. -MALAYSIAN BUSINESS, AUG 1, 1992. - page 35



View all my reviews

Review: Malaysian Politicians Say the Darndest Things, Vol. 1


Malaysian Politicians Say the Darndest Things, Vol. 1
Malaysian Politicians Say the Darndest Things, Vol. 1 by Amir Muhammad

My rating: 4 of 5 stars



Saya tak sangka ramai juga ahli politik kita ini pelucu sebenarnya. Astro patut wujudkan satu realiti TV ala-ala Maharaja Lawak, yang khas untuk ahli politik sahaja. Kah Kah Kah

""Selangor's rapid development under Dr. Mahathir's leadership is because there is a favoured person Selangor in Dr. Mahathir's life - his wife, Dr. Siti Hasmah... It looks like Selangor will prosper further under Pak Lah [future Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi] because his wife, Endon, is also from Selangor."

Selangor Chief Minister Mohd Khir Toyo. (The New Straits Times, 19 June 2003).

This was good news for Selangor, However..." - page 67



View all my reviews

Review: Rayyan Fantasi


Rayyan Fantasi
Rayyan Fantasi by Ramlee Awang Murshid

My rating: 4 of 5 stars



Pada mulanya saya ingin memberi 5 bintang untuk novel ini, tapi disebabkan terdapat beberapa kesalahan
tanda baca, saya terpaksa memberikan 4 bintang sahaja.

Jalan cerita yang menarik, menggunakan atmosfera yang berbeza memang memerlukan saya berfantasi melebihi jangkauan ketika menikmati hasil karya RAM ini. Tambahan lagi, banyak istilah sainstifik yang dikonsumkan, menjadikan ianya lebih menarik perhatian saya.

Selain daripada menggunakan elemen-elemen suspen dan mendebarkan, RAM juga ada menyelitkan elemen perasaan kasih sayang dan cinta, menjadikan Rayyan Fantasi ini lebih berona warni dan atraktif. Unsur keagamaan juga tidak tersisa untuk disisipkan dalam Rayyan Fantasi ini, mengakui kebesaran Allah yang Maha Agung. Tahniah RAM, saya suka Rayyan Fantasi ini.

p/s: Cuma saya terfikir pada ayat RAM: "Apa yang terfikir...itu ada!"
Saya terfikirkan sambungan Rayyan Fantasi ini. Mungkinkah ada, barangkali?



View all my reviews

Monday, July 25, 2011

Review: Dendam


Dendam
Dendam by Affifudin Omar

My rating: 4 of 5 stars



Apa yang menarik di dalam karya keenam Affifudin Omar ini ialah beliau mahir mengadaptasi kebanyakan tragedi penting yang berlaku di sekeliling kita. Bagi individu yang acap kali mengikuti perkembangan isu semasa dan politik negara, buku ini mampu mengukir senyuman di bibir anda secara tidak sengaja.

Karya yang sinis ini membuatkan saya terseyum hampir setiap kali membacanya. Pada pengamatan saya, Affifudin Omar telah mencoretkan satu penulisan karya dengan baik sekali.



View all my reviews

Tuesday, July 5, 2011

Thanks a million for the birthday wishes. Only God knows how value the wishes for me. Really delighted. Thanks again! :D

Tuesday, June 14, 2011

Review: Awek Chuck Taylor


Awek Chuck TaylorAwek Chuck Taylor by Nama Nami

My rating: 3 of 5 stars


Dua perkataan yang harus saya ulaskan bagi e-book ini. SANTAI dan TERBAIK!

Bagi sesiapa yang ingin membaca buku ini, boleh lah melayari ke pautan ini http://awekchucktaylor.blogspot.com/ Ada banyak lagi cerita-cerita yang menarik di sana. Bacalah! :D



View all my reviews

Monday, June 6, 2011

Review: Memoir Anak Setinggan


Memoir Anak SetingganMemoir Anak Setinggan by M.S. Anuar Mahmod

My rating: 4 of 5 stars


Sama. Iras-iras. Hampir persis. Begitulah kehebatan cerita yang dibawa oleh M.S Anuar Mahmod ini hampir serupa dengan cerita kawasan perkampungan setinggan berdekatan rumah saya. Membacanya, seolah-olah mengingatkan saya tentang suka, duka, manis, pahit dan segala kenangan mengenai 'tapak' kawasan perkampungan setinggan tersebut yang kini dibangunkan perumahan pangsapuri. Ada juga sebahagian kawasan tersebut yang dibiarkan sepi. Bersemak. Kosong. Tidak berpenghuni.

Jalan cerita yang tersusun dan menarik membuatkan saya terus baca dan baca dan habis membaca. Isinya memang cukup baik. Mesejnya pula sungguh bagus. Pengajarannya pula sungguh bermanfaat. Bagi saya, penulis telah 100% berjaya membawa pembaca ke dalam watak yang diceritakannya. Saya berjaya menyelami kehidupan dan perasaan seorang penduduk setinggan. Tahniah!



View all my reviews

Tuesday, May 31, 2011

Review: Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide


Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide (Vintage)Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide by Nicholas D. Kristof

My rating: 5 of 5 stars


A very awesome, superb and great book. Yet, it is also very eye-opening and very astonishing book. I like this book very much, even this is a women's right book while I am a man. You should read this one. I also believe this book can be listed as Best-Book-All-The-Times.

I love to say that it was a thesis or published-research-paper rather calling it as a book or novel. For the God's sake, go read this!

Thanks a million to @JohnnyRempit for giving me a chance to read this one. Really appreciate it. Kudos.



View all my reviews

Review: A Little Princess


A Little PrincessA Little Princess by Frances Hodgson Burnett

My rating: 4 of 5 stars


This is one of the good example of book about good versus evil and protagonist versus antagonist. The story how fast human can change when it is all about the money. After Captain Crewe died, Sara Crewe was treated like a beggar by her schoolmistress even she was "the little-girl-who-is-not-a-beggar". She became the pariah and being ordered to do many chores during the days.

I like many parts of this book; how Sara and Captain Crewe finding Emily, the way she talking to the animals (the crows, Melchisedec the rat and the monkey), how she and Becky communicated by using wall knocking, and the most attracting thing for me is how she is always being polite as "A Little Princess". Author successfully dragged me into the novel's situation whereby I was also doing the wall knocking while reading this book (two times, three times, four times).

Thanks to my friend named Mira Black for suggesting me such a great book.

‎"It's a good thing not to answer your enemies." Burnett, Frances Hodgson.



View all my reviews

Wednesday, May 25, 2011

Review: Di Mana Bumi Dipijak: Sejarah Rakyat Malaya


Di Mana Bumi Dipijak: Sejarah Rakyat Malaya Di Mana Bumi Dipijak: Sejarah Rakyat Malaya by Musimgrafik

My rating: 5 of 5 stars


Sebuah buku tentang sejarah yang digarap dari sudut yang berbeza. Banyak juga yang saya rasakan ada beberapa sejarah penting yang disembunyikan daripada buku teks sejarah. Ini kerana buku teks sejarah yang digunapakai di sekolah-sekolah adalah kebiasaannya cenderung untuk menyebelahi satu sudut sahaja -- kerajaan.

Fakta yang agak sarat berjaya disampaikan dengan jayanya menerusi bantuan karikatur. Rentetan peristiwa yang disusun mengikut tarikh, menjadikannya begitu mudah untuk difahami sebab munasabab sesuatu peristiwa itu berlaku. Sesuai untuk dibaca untuk mana-mana lapisan masyarakat. Disyorkan untuk dibaca.

Walaubagaimanapun, sejarah tetap sejarah. Ianya perlu diambil, ditelan, dihadam, dianalisa dan dijadikan garis ukur untuk melakukan apa jua keputusan sekalipun.





View all my reviews

Tuesday, May 24, 2011

Review: Kougar

KougarKougar by Shaz Johar

My rating: 3 of 5 stars


Kougar adalah sebuah hidangan santai. Walaupun plot penceritaan kurang berkesan (dari segi perwatakan dan keterangan watak), dan kemuncak atau klimaks plot terus jatuh mendatar, pengakhiran Kougar diceritakan dengan begitu lancar dan mantap. Aku suka cara penulis menyudahkan cerita.

p/s: Ada sekali ketika membaca buku ini, aku tertidur kerana keletihan. Tidak lama selepas itu, watak-watak (seperti Kisha, Azril, Suraya dan Abang Mike) yang terdapat di dalam Kougar ini muncul dalam mimpi aku. Hebat bukan? Titik.



View all my reviews

Wednesday, May 18, 2011

Review: Serikandi Suriani Abdullah

Serikandi Suriani AbdullahSerikandi Suriani Abdullah by SIRD

My rating: 2 of 5 stars


Ibu Suriani Abdullah sangat kental orangnya. Cuma saya berpendapat bahawa buku ini perlukan lebih maklumat dan info untuk menjadikannya lebih mantap dan dihayati secara mata hati. Walaubagaimanapun, ini dikira sebagai langkah yang baik untuk memberikan penghargaan kepada wirawati/ serikandi negara dan sebagai sejarah yang perlu diingati oleh generasi akan datang.



View all my reviews

Monday, May 16, 2011

Review: Kerana Terpaksa

Kerana TerpaksaKerana Terpaksa by Ilham Kalsom

My rating: 4 of 5 stars


Penulis berjaya membuatkan hati saya tersentuh dengan penulisan beliau ini. Jika ini adalah penulisan sulung beliau, saya percaya karya-karya akan datang pasti lebih mantap. Syabas!



View all my reviews

Review: Rojak: Hidangan Certot

Rojak: Hidangan CertotRojak: Hidangan Certot by Amir Muhammad

My rating: 4 of 5 stars


Penuh dengan kombinasi antara manis, masam, pahit dan pedas. Selalunya pedas dan sinis. Memang sesuai dengan tajuk buku. Saya selalu tersenyum bila membacanya (walupun kadang-kadang ada beberapa cerita yang agak lama masa yang diambil untuk faham maksud yang tersirat). Saya cadangkan kepada yang masih belum membacanya, silalah baca.



View all my reviews

Thursday, May 12, 2011

Review: Orang Macam Kita

Orang Macam KitaOrang Macam Kita by Azwan Ismail

My rating: 3 of 5 stars


Sebuah buku yang berani. Setelah habis membaca buku ini, saya hadir dengan dua konklusi:



1. Semua yang terlibat dalam penghasilan buku ini setuju mengatakan bahawa dari segi aspek agama dan budaya, hubungan sejenis adalah melanggar hukum agama dan nilai-nilai estetika orang timur.



2. Dari sudut pandang aspek hak asasi, dan seksualiti peribadi, golongan LGBT (People Like Us atau 'Orang Macam Kita') ini berhak mendapat hak sama seperti mana manusia biasa. Juga sepertimana yang dipersetujui oleh semua yang terlibat dalam penghasilan buku ini.



Maka, dari dua konklusi ini, saya juga hadir dengan satu pertanyaan kepada semua individu (termasuk golongan LGBT) iaitu: Iman atau nafsu? Tepuk dada tanya selera/ iman.



View all my reviews

Monday, May 9, 2011

Review: Tertangkapnya Sa-ekor Toyo: Surat dari Teoh Beng Hock

Tertangkapnya Sa-ekor Toyo: Surat dari Teoh Beng Hock Tertangkapnya Sa-ekor Toyo: Surat dari Teoh Beng Hock by Hishamuddin Rais

My rating: 3 of 5 stars


"Altantuya mati dibunuh. Norita mati dibunuh. Sujatha mati dibunuh. Francis mati dibunuh. Mustakizah mati dibunuh. Betul ada di antara mereka ini mati dibunuh beberapa tahun kebelakangan ini. Malah Altantuya mati dibunuh ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan dan Mahathir telah bersara. Waspada. Kes-kes pembunuhan yang tidak ditemui siapa pembunuhnya telah bermula di zaman Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

Semua Menteri kabinet yang mengamalkan rasuah yang 'half past six' hari ini adalah menteri pada zaman Mahathir. Semua YB pengamal rasuah hari ini adalah YB Mahathir. Apa? Masih tidak percaya lagi Mahathir Mohamad ini orang jahat. Masih ada juga lagi yang menganggap Mahathir Mohamad ini sebagai Wira Dunia Ketiga? Pooorah."



View all my reviews

Thursday, May 5, 2011

Review: Cekik

CekikCekik by Ridhwan Saidi

My rating: 3 of 5 stars


Saya berpendapat bahawa buku ini penuh variasi dengan mesej. Penulis bijak menyampaikan mesej yang ingin disalurkan kepada pembaca menerusi cerita-cerita yang sedang berlaku mahupun secara flashback.



Walaupun mesej-mesej yang disampaikan tersebut adalah sinis dan pedih, saya suka cara penulis menyampaikannya. CEKIK adalah satu buku yang perlu dibaca menggunakan 'mata hati' dan bukannya secara semberono.



View all my reviews

Tuesday, May 3, 2011

Review: Pecah

Pecah (Malay Edition)Pecah by Khairulnizam Bakeri

My rating: 4 of 5 stars


Rasanya buku penuh dengan kombinasi. Ada adegan suspen, cinta, berahi, kasih sayang, logik, dendam, dan banyak lagi. Namun, dalam pada itu penulis berjaya menyelitkan unsur-unsur lucu dan jenaka. Gaya flashback yag menarik, suspen dan senang difahami membuatkan buku ini sukar dilepaskan dari tangan, seperti ala-ala karya James Patterson. Mantap!

Jika karya ini dijadikan drama berepisod, pasti kalah cerita-cerita ala Fixi (yang satu tajuk) seperti GEMILANG dan JUVANA. Itu kalau didramakan. Kalau difilemkan, pasti boleh duduk sama taraf setanding filem-filem ala Fixi (juga yang satu tajuk) seperti SEMBILU dan KHURAFAT. Percayalah!

p/s: Buku ini berjaya 'memotong barisan' buku-buku yang sedang dibaca dan perlu dibaca. Tabik.


View all my reviews

Tuesday, April 26, 2011

Review: Norwegian Wood

Norwegian WoodNorwegian Wood by Haruki Murakami

My rating: 4 of 5 stars


Terima kasih @JohnnyRempit sebab bagi pinjam baca buku yang hebat ini :B



View all my reviews

Wednesday, April 13, 2011

Review: A Child Called It

A Child Called It (Dave Pelzer, #1)A Child Called It by Dave Pelzer

My rating: 2 of 5 stars


This book is too horrible. I can't imagine how bad The Mother can changed suddenly and tortured The Boy like that.



After finished this book, I realised that The Boy was so physically and mentally tortured since David, the author bear used these sentences to describe his situation at the moment: "I found that words like hope and faith were only letters, randomly put together into something meaningless - words only for fairy tails" - page 132

and

"I truly believed, at that moment, that death would be better than my prospects for any kind of happiness. I was nothing but an 'It' " - page 141

I hate The Mother, and even more, I hate The Father who can easily let Dave Pelzer being tortured. This book is telling The World to make public realise that child abuse can happen to anyone and we need to stop this thing to become more worse. Please, stop the child abuse.

"The story has two objectives: the first is to inform the reader how a loving, caring parent can change to a cold, abusive monster venting frustration on helpless child; the second is the eventual survival and triumph of the human spirit over seemingly insurmountable odds." - page 164


p/s: overall, this book has 220 pages, not 128 as stated since it included some chapters from another two books, afterword by the survivor (Dave Pelzer), comments from his teacher (Steven E. Zeigler) and a heartwarming conclusion.



View all my reviews

Monday, March 28, 2011

Review: The Quickie

The QuickieThe Quickie by James Patterson

My rating: 3 of 5 stars


I love the way this book gets quickly interesting. From the a "quickie" night sex with no strings to the quick of revelation what was actually happened. James Patterson is a pro in dealing with suspense and thriller. Thumbs up!



View all my reviews

Saturday, March 26, 2011

Review: Extremely Loud and Incredibly Close

rExtremely Loud and Incredibly CloseExtremely Loud and Incredibly Close by Jonathan Safran Foer

My rating: 4 of 5 stars


This story is about nine-year-old boy named Oskar Schell who is an intellectually curious about everything and more curious about a key in a vase, that left by his father after died in 9/11. The story started after he found the key and the journey begins. Oskar is very atheist and pacifist. And yes, he likes to play the tambourine!

The codes in this book used by Oskar's grandfather:

4 3 5 5 6
H E L L O

4 7 4 8 7 3 2 5 5 9 9 6 8
I S I T R E A L L Y Y O U?

8 4 4 7 4 7 6 6 8 2 5 6 5 3
T H I S I S N O T A J O K E



View all my reviews

Wednesday, March 23, 2011

Review: Honk!, If You're Malaysian

Honk!, If You're MalaysianHonk!, If You're Malaysian by Lydia Teh

My rating: 5 of 5 stars


This book is too witty and spicy. You can imagine either yourself, your siblings, your parents, your next-door neighbours, or anyone around you in the every single of chapter mentioned. HONK! is rude action and yet need to be ashamed doing it. But why need to shame, because there were a lot of interesting things should be loved and proud of! This book is #SoMalaysian :D



View all my reviews

Sunday, February 20, 2011

Public, RHB, CIMB, Maybank, Hong Leong were to merge. If u're in charge or naming, what name would u give to the merger? Must not be any other the prior name.

"Satu Malaysia, Banyak Bank"

I love to answer weird questions

suka tak pergi sekolah ? kenapa ?

suka. kenapa tidak?

I love to answer weird questions

Pada pendapat anda siapakah yang paling layak memainkan watak AidaSue sekiranya Twitterjaya the movie diterbitkan?

Adibah Noor.

I love to answer weird questions

uit...pa kje ktk nektok?

Customer Service.

I love to answer weird questions

What's the first thing you think of when you wake up in the morning?

@twitter! honestly :B

I love to answer weird questions

funny stuff http://www.youtube.com/watch?v=qZjCAZsI51A

Thanks, spammer! :B

I love to answer weird questions

korang dah mandi ke belum ni ?

-________-"

I love to answer weird questions

uit..ktk kje cne sbnrnya now?

Jalan University, Petaling Jaya.

I love to answer weird questions

ape perasaan korg dkt member2 kat FS ni yg suke bg soalan stok2 mslh percintaan,personal problems,tak pun suke meluahkn perasaan,tny soalan xberkaitan dgn korg,soalan tah pape&sbgnye?ke korg sbnrnye yg tny soalan tu?sila jwb.

Aku block terus kalau camtu.

I love to answer weird questions

Wednesday, February 2, 2011

Did u study in kluang as well? :-)

You asked the same question, twice.

I love to answer weird questions

You wanted to commit suicide with only these 2 options. Electrocuted naked in KLCC garden or runover to a moving truck in front of Sungai Wang entrance?

I dont want to commit suicide unless you asked me to do the both options.

I love to answer weird questions

Are you ready for Valentine's day this year?? Here's some helping hints if your not tinyurl.com/6cmbxgt

I'm not celebrate Valentine. Thanks ;)

I love to answer weird questions

Did u study in kluang as well? :-)

Nope. I just born there.

I love to answer weird questions

Haihai? ada twitter x korang? follow aku http://twitter.com/sheefahmetotkew ( twitter) ym korang yang aku xde ni email aku: lino_she87@yahoo.com

Takde -_____-"

I love to answer weird questions

The point between now and forever, when will you have sex with multiple partners?

Never.

I love to answer weird questions

sape artis yang paling korang beci tengok ?

Uncle Seekers.

I love to answer weird questions

kenapa ramai tak suka Fasha Sanda ? HAHA . :)

Sebab dia gedik kot. Sangat.

I love to answer weird questions

suka tengok cerita hantu tak ?

Suka, tapi bukan cerita hantu melayu the movie.

I love to answer weird questions

Monday, January 17, 2011

adakah kamu rase sy shumell??

Adakah shumell itu sejenis kuih? Maaf, saya tidak mendapatkan anda.

I love to answer weird questions

Thursday, January 6, 2011